Változók
Egy program működése közben különböző adatokat tárol a memóriában,
ezekkel műveleteket végez. Az adatok tárolására a programozási nyelvek
bevezették a
változó (
variable) fogalmát. A változó egy névvel megjelölt memória-rész. Általában a következők jellemzők egy változóra:
- a változó neve, ezzel hivatkozunk rá a programban
- a változó típusa (type) (típusos nyelvekben); ez dönti el, hogy milyen értékek tárolhatók a változóban, és milyen műveletek végezhetők vele
- a változó hatásköre; ami azt adja meg, hogy egy összetett program mely részein hivatkozhatunk a változóra
- a változó élettartama; ez határozza meg, hogy a program futása során mettől meddig létezik a változó
Változók deklarációja
Bizonyos programozási nyelvekben használat előtt deklarálnunk kell a változókat, más nyelvekben erre nincs szükség. A deklarációnál megadjuk a változó nevét és típusát.
Konzol bemenet és kimenet
Minden programhoz tartozik egy szabványos bemenet (standard input), és egy szabványos kimenet (standard output).
Legtöbbször ez a bemenet és kimenet a "konzol", ami azt jelenti, hogy
egy (szöveges) képernyőn begépelhetünk adatokat, és a program üzenetei
is ezen a képernyőn jelennek meg.
Az operációs rendszerek általában megengedik a szabványos bemenet és kimenet átirányítását (redirection), ami azt jelenti, hogy a bemenet egy állományból olvasható és egy másik állományba írható a kimenet.
A bemenet és kimenet kezelése a programozás nyelvek egyik
legbonyolultabb része, itt térnek el leginkább egymástól a különböző
nyelvek. Később foglalkozunk részletesebben a kérdéssel, most csak egy
rövid példát adunk.
Példák
Egy karakterlánc típusú változóba beolvassuk a felhasználó nevét, majd köszönünk neki.
Pascal
program
helloxy
;
var
nev
:
string
;
begin
write
(
'Mi a neved?'
);
readln
(
nev
);
writeln
(
'Hello '
,
nev
,
'!'
);
end
.
Java
Az újabb nyelveknél a bemenet kezelése elválaszthatatlan az
objektumoktól és a kivételkezeléstől, ezért a java példa jóval
bonyolultabb, mint a pascal nyelven írt.
import
java
.
io
.
*
;
class
helloxy
{
public
static
void
main
(
String
args
[])
throws
IOException
{
String
nev
;
BufferedReader
br
=
new
BufferedReader
(
new
InputStreamReader
(
System
.
in
));
System
.
out
.
print
(
"Mi a neved? "
);
nev
=
br
.
readLine
();
System
.
out
.
println
(
"Hello "
+
nev
+
"!"
);
}
}
A Java 1.5 óta megjelent a Scanner osztály, ami picit kényelmesebbé teszi a konzol bemenet feldolgozását.
import java.util.Scanner;
class
helloxy
{
public
static
void
main
(
String
args
[])
{
String
nev
;
Scanner
be
=
new
Scanner
(
System
.
in
);
System
.
out
.
print
(
"Mi a neved? "
);
nev
=
be
.
nextLine
();
System
.
out
.
println
(
"Hello "
+
nev
+
"!"
);
}
}
C
C++
C#
using
System
;
class
helloxy
{
public
static
void
Main
()
{
string
nev
;
Console
.
Write
(
"Mi a neved? "
);
nev
=
Console
.
ReadLine
();
Console
.
WriteLine
(
"Hello "
+
nev
+
"!"
);
}
}