Programozás‎ > ‎

Helló XY!

Változók

Egy program működése közben különböző adatokat tárol a memóriában, ezekkel műveleteket végez. Az adatok tárolására a programozási nyelvek bevezették a változó (variable) fogalmát. A változó egy névvel megjelölt memória-rész. Általában a következők jellemzők egy változóra:
  • a változó neve, ezzel hivatkozunk rá a programban
  • a változó típusa (type) (típusos nyelvekben); ez dönti el, hogy milyen értékek tárolhatók a változóban, és milyen műveletek végezhetők vele
  • a változó hatásköre; ami azt adja meg, hogy egy összetett program mely részein hivatkozhatunk a változóra
  • a változó élettartama; ez határozza meg, hogy a program futása során mettől meddig létezik a változó

Változók deklarációja

Bizonyos programozási nyelvekben használat előtt deklarálnunk kell a változókat, más nyelvekben erre nincs szükség. A deklarációnál megadjuk a változó nevét és típusát.

Konzol bemenet és kimenet

Minden programhoz tartozik egy szabványos bemenet (standard input), és egy szabványos kimenet (standard output). Legtöbbször ez a bemenet és kimenet a "konzol", ami azt jelenti, hogy egy (szöveges) képernyőn begépelhetünk adatokat, és a program üzenetei is ezen a képernyőn jelennek meg.
Az operációs rendszerek általában megengedik a szabványos bemenet és kimenet átirányítását (redirection), ami azt jelenti, hogy a bemenet egy állományból olvasható és egy másik állományba írható a kimenet.
A bemenet és kimenet kezelése a programozás nyelvek egyik legbonyolultabb része, itt térnek el leginkább egymástól a különböző nyelvek. Később foglalkozunk részletesebben a kérdéssel, most csak egy rövid példát adunk.

Példák

Egy karakterlánc típusú változóba beolvassuk a felhasználó nevét, majd köszönünk neki.

Pascal

program helloxy;
var nev : string;
begin
    write('Mi a neved?');
    readln(nev);
    writeln('Hello ',nev,'!');
end.

Java

Az újabb nyelveknél a bemenet kezelése elválaszthatatlan az objektumoktól és a kivételkezeléstől, ezért a java példa jóval bonyolultabb, mint a pascal nyelven írt.

import java.io.*;

class helloxy
{  
    public static void main(String args[]) throws IOException
    {
        String nev;
        BufferedReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
    
        System.out.print("Mi a neved? ");
        nev = br.readLine();
        System.out.println("Hello "+nev+"!");       
    }
}


A Java 1.5 óta megjelent a Scanner osztály, ami picit kényelmesebbé teszi a konzol bemenet feldolgozását.

import java.util.Scanner;

class
 helloxy
{  
    public static void main(String args[])
    {
        String nev;
        Scanner be = new Scanner(System.in);
    
        System.out.print("Mi a neved? ");
        nev = be.nextLine();
        System.out.println("Hello "+nev+"!");       
    }
}

C


C++


C#

using System;

class helloxy
{
    public static void Main()
    {
        string nev;
    
        Console.Write("Mi a neved? ");
        nev = Console.ReadLine();
        Console.WriteLine("Hello " + nev + "!");
    }
}
Comments